KPI’s of Key Performance Indicators zijn meetbare waarden die de prestaties van een organisatie, een team of een individu aangeven in relatie tot bepaalde doelstellingen. Ze worden gebruikt om de voortgang te meten en te beoordelen of bepaalde doelen worden behaald.
Enkele voorbeelden: omzetgroei, nettomarge, klanttevredenheid, aantal nieuwe klanten, productiviteit per werknemer, kosten per acquisitie en doorlooptijd van processen.
Door de juiste KPI’s op te stellen, stuur je je bedrijf richting groei. Goed nadenken over deze indicators om ze optimaal te formuleren is dus een must. KPI’s zijn gebaseerd op jouw strategische groeirichting en houden rekening met je positionering. Daarom is het noodzakelijk om een grondige analyse te voeren van je bedrijfsdoelstellingen, strategieën en operationele processen.
Laten we eraan beginnen!
- Allereerst is het essentieel om je bedrijfsdoelstellingen te begrijpen. Wat probeert het bedrijf te bereiken op korte en lange termijn? KPI’s moeten direct gerelateerd zijn aan deze doelen.
- Daarna analyseer je de strategieën die je bedrijf hanteert om zijn doelstellingen te bereiken. Welke specifieke acties en resultaten zijn van cruciaal belang voor het succes van deze strategieën? Dit zijn de kritieke succesfactoren (KSF).
- Betrek ook belanghebbenden binnen en buiten het bedrijf, zoals management, medewerkers, klanten en leveranciers. Begrijp welke aspecten van het bedrijf als cruciaal worden beschouwd, en welke prestatie-indicatoren je hierbij kan opstellen.
Na deze voorbereiding is het tijd om de KPI’s echt op te stellen. Hier volgen 8 tips.
🧮 Maak je KPI’s meetbaar en specifiek
Vermijd vaagheid en zorg dat je kan kwantificeren wat je wilt meten. Maak ook onderscheid tussen verschillende afdelingen en functiegebieden. Verkoopafdelingen hebben bijvoorbeeld mogelijk andere meetwaarden nodig dan de klantenservice of productie.
🔁 Bepaal de frequentie van je metingen
Dit kan afhangen van het type KPI en de snelheid waarmee je bedrijf opereert.
⚖️ Hou rekening met de haalbaarheid
Zo behoud je makkelijker je motivatie en focus. Zorg daarnaast dat je de gegevens kan verzamelen om je KPI’s te meten.
🔍 Focus op de belangrijkste KPI’s
Voorkom hiermee dat je overweldigd raakt met te veel informatie.
🧠 Gebruik het SMART-principe
Zorg ervoor dat je KPI’s voldoen aan de SMART-criteria: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Dat helpt om duidelijke en haalbare doelen te stellen.
🥊 Train je personeel
Het is belangrijk dat ze begrijpen waarom bepaalde KPI’s belangrijk zijn en hoe ze bijdragen aan de algehele bedrijfsdoelstellingen. Dat vergroot het bewustzijn en de betrokkenheid.
📡 Blijf in communicatie
Zorg voor open communicatiekanalen met je teamleden, managers en andere belanghebbenden. Zo zit iedereen op dezelfde golflengte met betrekking tot de doelen en prestatie-indicatoren.
🤸🏽 Last but not least: blijf flexibel
Bedrijfsomstandigheden kunnen veranderen, dus zorg ervoor dat je KPI’s kunt aanpassen wanneer dat nodig is.
“Evalueer dus regelmatig de relevantie en effectiviteit van je KPI’s en acties.”
Nu ben je klaar om jouw acties te verbeteren! Wil je graag meer hulp met je strategische processen, bekijk hier hoe we jou kunnen helpen en maak zeker een afspraak.