Als je bekend bent met marketing hoorde je deze termen waarschijnlijk wel eens vallen. Toch is het niet altijd vanzelfsprekend wat ermee wordt bedoeld, en dat is de reden dat jij op deze blog klikte. Binnen drie minuutjes ben je wat marketinginformatie rijker.
Marketing houdt zich bezig met het begrijpen, creëren, communiceren en leveren van waarde aan klanten en het beheren van de relaties met hen om uiteindelijk winstgevende transacties te realiseren. Dat kan op verschillende manieren. We bespreken hieronder twee strategieën.
Inbound marketing
…is een strategie waarbij bedrijven potentiële klanten aantrekken door waardevolle content te creëren en te verspreiden die aansluit bij de interesses en behoeften van hun doelgroep. Het richt zich op het opbouwen van langdurige relaties met je klanten door middel van waardecreatie en klantgerichte benaderingen. Je gaat hierbij dus verschillende zaken aanbieden. Denk aan nuttige informatie, oplossingen voor problemen en antwoorden op vragen die potentiële klanten hebben gedurende hun koopreis.
In realiteit kan dit in verschillende acties naar buiten komen:
🎥Contentcreatie
Relevante, waardevolle en boeiende content produceren. Dit kan in verschillende vormen zoals blogposts, video’s, e-books, podcasts en infographics.
📢Contentdistributie
Deze content verspreiden via verschillende kanalen zoals sociale media, zoekmachines, e-mailnieuwsbrieven en websites om jouw potentiële klanten te bereiken op de plaatsen waar ze actief zijn.
🫀Klantgerichtheid
“Behoeften, uitdagingen en interesses van je doelgroep begrijpen en voor hen content creëren die hierop aansluit om waarde te bieden en vertrouwen op te bouwen.”
🫂Klantbetrokkenheid
Interactie en betrokkenheid met je potentiële klanten stimuleren door middel van verschillende tactieken zoals reageren op opmerkingen en vragen, webinars organiseren, discussies mogelijk maken en gepersonaliseerde ervaringen aanbieden.
📈Lead generation & lead nurturing
Potentiële klanten (leads) aantrekken met content en de relaties versterken door ze te begeleiden tijdens de verschillende fasen van de koopreis, van bewustwording tot aankoop en loyaliteit.
Outbound marketing
…is een traditionele vorm van marketing waarbij je als bedrijf actief potentiële klanten benadert door hen te bereiken via verschillende promotionele kanalen. In tegenstelling tot inbound marketing, waarbij de nadruk ligt op het aantrekken van klanten door waardevolle content en interacties, is outbound marketing meer opdringerig van aard. Het richt zich voornamelijk op het verzenden van een boodschap naar een groot publiek, zelfs als dat publiek niet actief op zoek is naar de aangeboden producten of diensten.
Ook outbound marketing kan voorkomen in verschillende vormen:
📺Reclame op televisie & radio
Advertentieruimte kopen om een breed publiek te bereiken met een promotionele boodschap.
☎️Cold calling
Ongevraagd naar potentiële klanten bellen om je producten of diensten te promoten en dus verkoop te stimuleren.
📧E-mailmarketing
E-mailberichten verzenden naar een lijst met mailadressen om zo je potentiële klanten te informeren over aanbiedingen, producten of diensten.
📮Direct mail
Gedrukt promotiemateriaal verzenden naar een geselecteerde doelgroep via de post. Denk aan brieven, flyers, catalogi en brochures.
📠Printadvertenties
Adverteren in kranten, tijdschriften, brochures en andere gedrukte media om de aandacht van potentiële klanten te trekken.
📍Tradeshows & beurzen
Deelnemen aan industriebeurzen, conferenties en evenementen om direct contact te leggen met potentiële klanten en jouw merk te promoten.
Hoewel outbound marketing nog steeds wordt gebruikt door veel bedrijven, zijn er toch enkele nadelen:een lager rendement op investeringen, een grotere kans op irritatie bij consumenten en een verminderde effectiviteit in een steeds meer digitale en gepersonaliseerde marketingomgeving. Inbound marketing, dat zich dus richt op het aantrekken van geïnteresseerde klanten door waarde te bieden, heeft in veel gevallen de voorkeur gekregen vanwege de verschuiving in consumentengedrag en marketing trends.
Heb je graag meer informatie over communicatie? Bekijk onze pagina, of plan gerust een call in!