De relatie tussen marketing en sales

Marketing en sales, waar liggen de verschillen en hoe zijn ze elkaars beste vriend?
Geschreven door Fien-Charlotte Pauwels

Marketing en sales zijn beide aspecten die essentieel zijn om een bedrijf draaiende te houden. Ze hebben hetzelfde doel, namelijk inkomsten genereren voor jouw bedrijf, maar dat doen ze op een andere manier. Ze zijn verschillend en vullen elkaar mooi aan. 

  • Sales is het proces van het verkopen van goederen of diensten aan klanten om omzet te genereren.
  • Marketing is het geheel van activiteiten en strategieën gericht op het promoten, verkopen en distribueren van een product of dienst aan de doelgroep.

7 manieren waarop ze complementair werken om de bedrijfsdoelstellingen te behalen:

🔁Leads genereren & omzetten

Marketingactiviteiten zoals advertenties, content marketing, SEO en social media campagnes trekken potentiële klanten aan en genereren leads. Je verkoopteam volgt deze leads dan op, onderhoudt de relaties en sluit uiteindelijk de verkoop.

🔎Marktonderzoek & strategie

Door middel van marktonderzoek verzamel je via marketing waardevolle data over de markt, concurrenten en klantvoorkeuren, sales verzamelt zo veel mogelijk feedback van de klanten. Deze inzichten helpen jou bij het ontwikkelen van effectieve marketingstrategieën om zo beter te voldoen aan de behoeften van de klant.

❤️Klantenrelaties & branding

Met marketing bouw je een sterk merk op door consistente messaging, branding en communicatie. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij klanten. Sales onderhoudt en versterkt deze klantrelaties door persoonlijke interacties, waardoor je klanten zich gewaardeerd en begrepen voelen.

🎉Gezamenlijke campagnes & evenementen

Je marketingteam-of persoon plant en voert marketingcampagnes uit, zoals productlanceringen, evenementen en promoties. Sales ondersteunt deze campagnes, bijvoorbeeld door deel te nemen aan evenementen, demo’s te geven en direct contact met potentiële klanten te hebben.

📊Data- & prestatieanalyse

Marketing analyseert haar campagnes en klantgedrag om te begrijpen welke strategieën effectief zijn. Dit helpt bij het optimaliseren van toekomstige campagnes. Sales meet zijn verkoopprestaties en identificeert welke verkooptechnieken het meest succesvol zijn. Deze data wordt ook gedeeld met marketing om gezamenlijke successen te maximaliseren.

🥅Gezamenlijke doelstellingen en KPI’s

Leads genereren of het vergroten van de merkbekendheid kunnen marketingdoelstellingen zijn. KPI’s van sales zijn dan het behalen van verkoopquota en omzetdoelstellingen. Door gezamenlijke doelen en KPI’s vast te stellen, kunnen beide teams hun inspanningen coördineren en elkaar aanvullen.

➿Feedbackloops & aanpassingen

Ook hier is een duidelijke wisselwerking te merken. Marketing ontvangt feedback van sales over de kwaliteit van leads en de effectiviteit van marketingmateriaal. Sales gebruikt marketingmateriaal en feedback om verkoopstrategieën te verfijnen en te verbeteren.

Ben jij al bezig met deze samenwerking? Business units zoals sales en marketing mogen niet naast elkaar lopen maar moeten op de hoogte zijn van de andere en zo samenwerken om je bedrijf optimaal te laten draaien! Samen sterk is een uitspraak die hier erg mooi tot zijn recht komt.

Misschien vind je deze topics ook interessant

Website

De impact van User Experience

UX, een echte dealbreaker, en ontdek hier waarom.
Strategie

2-delige merkduurzaamheid is jouw toekomst

We willen allemaal een mooie wereld, maar hoe handelen we ernaar binnen het bedrijf? En hoe zorgen we voor succes op lange termijn?
Social media

Hoe User Generated Content jouw bedrijf vooruit kan helpen

Laat jouw klanten mee het verhaal van jouw merk vertellen.
seo target
Website

3 tips om beter te scoren op SEO

Een hogere plaats in de zoekmachine én een prettige ervaring voor jouw lezers? Met SEO check je ze beide af!
Strategie

Daarom is het belangrijk om een business model op te stellen

Een business model. Wat is dat? Hoe helpt het me? En hoe begin ik eraan? Logische vragen die in deze blog een antwoord krijgen.
Evergreen Content
Website

Wat is evergreen content en wat kan je ermee doen?

Wil jij lang relevant en waardevol blijven met je merk? Dan is evergreen content jouw goede vriend!
Sales

De relatie tussen marketing en sales

Marketing en sales, waar liggen de verschillen en hoe zijn ze elkaars beste vriend?
pijl
Strategie

Customer Journey Mapping: Het Optimaliseren van de Klantreis

Het succes van een bedrijf staat of valt met de tevredenheid van zijn klanten.
Sales

Sales funnel supercharged: Boost jouw conversies!

Het doel: de reis van je klant zo makkelijk mogelijk maken!
phone with tiktok
Social media

7 tips om je bedrijf op TikTok te lanceren

Zijn waar je doelgroep is? TikTok is the place to be!