Marketing en sales zijn beide aspecten die essentieel zijn om een bedrijf draaiende te houden. Ze hebben hetzelfde doel, namelijk inkomsten genereren voor jouw bedrijf, maar dat doen ze op een andere manier. Ze zijn verschillend en vullen elkaar mooi aan.
- Sales is het proces van het verkopen van goederen of diensten aan klanten om omzet te genereren.
- Marketing is het geheel van activiteiten en strategieën gericht op het promoten, verkopen en distribueren van een product of dienst aan de doelgroep.
7 manieren waarop ze complementair werken om de bedrijfsdoelstellingen te behalen:
🔁Leads genereren & omzetten
Marketingactiviteiten zoals advertenties, content marketing, SEO en social media campagnes trekken potentiële klanten aan en genereren leads. Je verkoopteam volgt deze leads dan op, onderhoudt de relaties en sluit uiteindelijk de verkoop.
🔎Marktonderzoek & strategie
Door middel van marktonderzoek verzamel je via marketing waardevolle data over de markt, concurrenten en klantvoorkeuren, sales verzamelt zo veel mogelijk feedback van de klanten. Deze inzichten helpen jou bij het ontwikkelen van effectieve marketingstrategieën om zo beter te voldoen aan de behoeften van de klant.
❤️Klantenrelaties & branding
Met marketing bouw je een sterk merk op door consistente messaging, branding en communicatie. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij klanten. Sales onderhoudt en versterkt deze klantrelaties door persoonlijke interacties, waardoor je klanten zich gewaardeerd en begrepen voelen.
🎉Gezamenlijke campagnes & evenementen
Je marketingteam-of persoon plant en voert marketingcampagnes uit, zoals productlanceringen, evenementen en promoties. Sales ondersteunt deze campagnes, bijvoorbeeld door deel te nemen aan evenementen, demo’s te geven en direct contact met potentiële klanten te hebben.
📊Data- & prestatieanalyse
Marketing analyseert haar campagnes en klantgedrag om te begrijpen welke strategieën effectief zijn. Dit helpt bij het optimaliseren van toekomstige campagnes. Sales meet zijn verkoopprestaties en identificeert welke verkooptechnieken het meest succesvol zijn. Deze data wordt ook gedeeld met marketing om gezamenlijke successen te maximaliseren.
🥅Gezamenlijke doelstellingen en KPI’s
Leads genereren of het vergroten van de merkbekendheid kunnen marketingdoelstellingen zijn. KPI’s van sales zijn dan het behalen van verkoopquota en omzetdoelstellingen. Door gezamenlijke doelen en KPI’s vast te stellen, kunnen beide teams hun inspanningen coördineren en elkaar aanvullen.
➿Feedbackloops & aanpassingen
Ook hier is een duidelijke wisselwerking te merken. Marketing ontvangt feedback van sales over de kwaliteit van leads en de effectiviteit van marketingmateriaal. Sales gebruikt marketingmateriaal en feedback om verkoopstrategieën te verfijnen en te verbeteren.
Ben jij al bezig met deze samenwerking? Business units zoals sales en marketing mogen niet naast elkaar lopen maar moeten op de hoogte zijn van de andere en zo samenwerken om je bedrijf optimaal te laten draaien! Samen sterk is een uitspraak die hier erg mooi tot zijn recht komt.