Ongetwijfeld zijn de termen ‘content marketeer’, ‘content creator’, en ‘contentmarketing’ de afgelopen jaren meer dan eens aan je aandacht voorbijgegaan. Tegenwoordig zijn deze begrippen niet meer weg te denken in de marketingwereld. Maar wat schuilt er nu achter het begrip ‘content’ in marketing? En hoe kan de kracht van storytelling daar een rol in spelen? Laten we samen een duik nemen in de wereld van content en storytelling.
👑Content is King
Het grootste misverstand over ‘content’ is dat contentmarketing niet roept, maar informeert. Content richt zich vooral op het spreiden van waardevolle en relevante informatie. Met als doel de doelgroep aan te trekken en te behouden. Net zoals een koning wordt gesteund door loyale adviseurs, groeien merken met waardevolle content, waardoor ze de harten en het enthousiasme van hun (online) publiek kunnen veroveren.
💅🏼Storytelling is Queen
“Net als een koning zijn rijk heerst met een koningin, heerst content het online rijk met storytelling.”
Mensen zijn dol op verhalen. Zeker wanneer ze er zich in herkennen, wordt er een emotionele band gecreëerd tussen consument en product. Waarom speelt de kracht van storytelling zo een cruciale rol om de boodschap goed over te brengen?
🪂Verhalen blijven hangen
Een goed verhaal blijft hangen. Het is een soort magneet die de aandacht vasthoudt, emotionele band smeedt en herinneringen oproept. Een goed verhaal grijpt de verbeelding vast en laat een blijvende indruk achter.
Wanneer je dus storytelling in je content gebruikt, kan jouw merk zich onderscheiden, waarden overbrengen en een blijvende indruk achterlaten in de gedachten van consumenten.
🗝Authenticiteit
Europeanen worden gemiddeld aan vijfduizend reclameboodschappen per dag blootgesteld. Hierdoor zijn consumenten kritischer geworden en willen ze dus niet meer geloven in de standaard reclameboodschappen. Dat is precies waarom storytelling zo krachtig is.
Verhalen zijn authentieker en dragen bij aan de geloofwaardigheid en herkenbaarheid van jouw merk. Wanneer een consument zich kan identificeren met de personages en de reis in jouw verhaal, ontstaat er een diepe betrokkenheid en kan dit eindigen tot een aankoop.
📢De ideale CTA
Een doordacht verhaal dat de emoties aanspreekt en een connectie tot stand brengt, vormt een krachtige call to action. Hierin schuilt het vermogen om de betrokkenheid van het publiek om te zetten in actie, waardoor het verhaal niet slechts een passieve ervaring blijft, maar een aanzet wordt tot verdere betrokkenheid.
Naast het feit dat deze oproep een praktische stap is voor het publiek, is het ook voor de marketeers een ideaal meetinstrument. Het aantal shares, toename in verkoop, inschrijvingen … Het zijn allemaal meetpunten die de effectiviteit van zowel het verhaal als de CTA weerspiegelen.
🏰… leefden nog lang en gelukkig …
Verhalen die blijven hangen en een goede oproep tot actie zijn, zijn cruciaal om een sterke band met je publiek te krijgen. Zo wordt jouw verhaal meer dan alleen informatie. Het wordt iets wat echt impact heeft, waar woorden niet alleen gezegd worden, maar ook in acties veranderen. In dit samenspel blinkt jouw koninkrijk van contentmarketing uit, waar storytelling de baas is en de oproep tot actie als een kroon jouw verhaal compleet maakt.