Podcasts zijn niet langer een bijkomstigheid. Ze hebben zich ontpopt tot de rocksterren van de digitale wereld en verdienen nu zelfs hun eigen feestdag. Markeer 30 september alvast in je agenda, want dat is de dag waarop we Internationale dag van de Podcast vieren.
Pod-wat?
Podcast is een samentrekking van iPod en broadcast. Het is een geluidsbestand dat je kan streamen of downloaden via je smartphone, tablet of computer. Waar de radio je nog dwingt om aan die analoge knop te draaien en genoegen te nemen met wat er op dat moment uit de luidsprekers komt, geeft de podcast jou de regie in handen. Jij bepaalt waar en wanneer het audio-avontuur begint. Of je nu onderweg bent, ontspant in de zetel, of aan het koken bent, de keuze ligt volledig bij jou.
De nieuwe marketingtool
Voor bedrijven en ondernemers is het een nieuwe manier om expertise te delen, je bereik te vergroten en zelfs te adverteren. Waar je toen een blog of artikel alleen kon delen via jouw eigen kanalen, deel je vandaag makkelijk via platformen zoals Spotify, SoundCloud … Het heeft dan ook zijn eigen naam gekregen: ‘marketing podcast’.
3 redenen waarom jij nu jouw marketing podcast wil maken
🫂Zorg voor verbinding
Het delen van verhalen, ervaringen en inzichten creëert een menselijke touch. Hierdoor ontstaat er een verbinding tussen je bedrijf en doelgroep. Een belangrijk aspect is de mogelijkheid om expertise te tonen. Door diepgaande kennis en inzichten te delen binnen je branche, positioneer je jouw bedrijf als betrouwbaar. Dat versterkt niet alleen het merkimago, maar verhoogt ook het vertrouwen van je doelgroep.
🎙️Vergroot je bereik
Podcasts doorbreken de grenzen van traditionele marketingkanalen door luisteraars te bereiken op momenten die voor hen het meest geschikt zijn. Wereldwijd kan jij met je onderneming luisteraars aantrekken via platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google podcasts. Dat opent deuren en kansen.
🎯Communiceer doelgericht
Luisteraars komen niet toevallig uit bij jouw podcasts. Het is de match met de inhoud, zoekresultaten en het onderwerp waar de luisteraar graag meer over wil weten. Deze eigenschappen maken podcasts een effectief instrument om specifieke doelgroepen aan te spreken en te boeien binnen het steeds veranderende landschap van digitale marketing.
Inspiratie nodig? Wij delen onze favorieten
Little confession: Women support women ; )
Dus, waar wacht je nog op? Start jouw podcastavontuur vandaag nog en ontdek de kracht van deze boeiende en doelgerichte vorm van content!