Eerst en vooral, wat is SEO? Kort gezegd heeft Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie als doel om je website hoger te laten verschijnen in de zoekresultaten. Dat zonder te betalen, maar door slim om te gaan met je website.
Ben je dieper geïnteresseerd, lees dan in deze blog een uitgebreide toelichting!
Verder met de mythes en feiten, want daarvoor ben je hier! We starten met 4 mythes en misvattingen over SEO.
✍🏾 Keyword dichtheid is cruciaal
Zoekwoorddichtheid verwijst naar het percentage van het aantal keren dat een bepaald zoekwoord of zoekterm voorkomt op een webpagina in verhouding tot het totale aantal woorden op die pagina. Vroeger was het aan te raden om een hoge keyword dichtheid te hebben, maar tegenwoordig is Google veel geavanceerder. Er wordt nu veel gekeken naar de context en betekenis van de inhoud en vandaag zou een hoge dichtheid zelfs leiden tot ‘keyword stuffing’ en straffen van zoekmachines.
🔂 SEO is een eenmalige taak
Het is zeker niet het geval dat je een keer je website optimaliseert en er vervolgens niets meer aan hoeft te doen.
“SEO is een doorlopend proces dat regelmatige updates en optimalisaties vereist om relevant te blijven in de zoekresultaten.”
📤 Alleen externe links zijn belangrijk
Hoewel backlinks of externe links nog steeds belangrijk zijn, spelen interne links ook een grote rol. Ze helpen zoekmachines om de structuur van je website te begrijpen en geven dus waarde aan je pagina’s door van de ene naar de andere te verwijzen binnenin jouw site.
🔍 SEO draait alleen om zoekmachines
Zoekmachines zijn een groot deel van SEO maar niet alles draait hier rond. Het uiteindelijke doel van SEO is om een goede gebruikservaring te bieden aan jouw bezoekers. Dat wil zeggen een website dat gebruiksvriendelijk is, snel laadt en waardevolle inhoud biedt. Daarnaast zal je site dan niet enkel beter scoren bij zoekmachines, maar ook meer conversies genereren, double win dus!
Maar wat is dan wel waar? Hier volgen 5 feiten over zoekmachineoptimalisatie.
📱 Mobiele optimalisatie is essentieel
De laatste jaren wordt de uitspraak mobile first steeds belangrijker. We consumeren steeds meer content wanneer we onderweg zijn, dus het optimaliseren van je website voor mobiele apparaten is een absolute must.
💨 Snelheid van je website is belangrijk
Google bevestigde dat de laadsnelheid van een website een grote invloed heeft op de ranking van je site. Snellere websites bieden een betere gebruikerservaring, wat resulteert in hogere tevredenheid van gebruikers en dus betere prestaties in zoekresultaten.
🤌🏽 Kwaliteit van de inhoud is cruciaal
Dat spreekt natuurlijk voor zich, maar hoogwaardige, relevante en waardevolle inhoud blijft een van de belangrijkste factoren voor SEO-succes. Google focust op inhoud die antwoorden biedt op de vragen van gebruikers en diepgaande informatie biedt over onderwerpen.
⚒️ Technische SEO is fundamenteel
Zoals je al kon lezen in de algemene blog over SEO, zijn technische zaken zoals crawlbaarheid, indexeerbaarheid, websitearchitectuur en URL-structuur van groot belang.
📍 Lokale SEO is van toenemend belang
Met het toenemen van de mobiele zoekopdrachten is lokale SEO steeds belangrijker geworden voor bedrijven. Mensen willen hun antwoorden dicht bij hen kunnen vinden, dus het optimaliseren van je website voor lokale zoekopdrachten, het beheren van online recensies en het claimen van lokale vermeldingen zijn cruciaal om zichtbaarheid te vergroten in lokale zoekresultaten.
Heb je iets bijgeleerd? Daar zijn we erg blij mee! Heb je toch nog vragen voor je bedrijf, stel ze of plan een gesprek in en vuur ze op ons af.