Met deze 8 tips stel jij de juiste KPI’s voor jouw bedrijf

Hoe stel jij jouw KPI's op richting groei? Optimaliseer je processen voor meer succes!
Geschreven door Fien-Charlotte Pauwels

KPI’s of Key Performance Indicators zijn meetbare waarden die de prestaties van een organisatie, een team of een individu aangeven in relatie tot bepaalde doelstellingen. Ze worden gebruikt om de voortgang te meten en te beoordelen of bepaalde doelen worden behaald.

Enkele voorbeelden: omzetgroei, nettomarge, klanttevredenheid, aantal nieuwe klanten, productiviteit per werknemer, kosten per acquisitie en doorlooptijd van processen.

Door de juiste KPI’s op te stellen, stuur je je bedrijf richting groei. Goed nadenken over deze indicators om ze optimaal te formuleren is dus een must. KPI’s zijn gebaseerd op jouw strategische groeirichting en houden rekening met je positionering. Daarom is het noodzakelijk om een grondige analyse te voeren van je bedrijfsdoelstellingen, strategieën en operationele processen.

Laten we eraan beginnen!

  1. Allereerst is het essentieel om je bedrijfsdoelstellingen te begrijpen. Wat probeert het bedrijf te bereiken op korte en lange termijn? KPI’s moeten direct gerelateerd zijn aan deze doelen. 
  2. Daarna analyseer je de strategieën die je bedrijf hanteert om zijn doelstellingen te bereiken. Welke specifieke acties en resultaten zijn van cruciaal belang voor het succes van deze strategieën? Dit zijn de kritieke succesfactoren (KSF). 
  3. Betrek ook belanghebbenden binnen en buiten het bedrijf, zoals management, medewerkers, klanten en leveranciers. Begrijp welke aspecten van het bedrijf als cruciaal worden beschouwd, en welke prestatie-indicatoren je hierbij kan opstellen.

Na deze voorbereiding is het tijd om de KPI’s echt op te stellen. Hier volgen 8 tips.

🧮 Maak je KPI’s meetbaar en specifiek

Vermijd vaagheid en zorg dat je kan kwantificeren wat je wilt meten. Maak ook onderscheid tussen verschillende afdelingen en functiegebieden. Verkoopafdelingen hebben bijvoorbeeld mogelijk andere meetwaarden nodig dan de klantenservice of productie.

🔁 Bepaal de frequentie van je metingen

Dit kan afhangen van het type KPI en de snelheid waarmee je bedrijf opereert.

⚖️ Hou rekening met de haalbaarheid

Zo behoud je makkelijker je motivatie en focus. Zorg daarnaast dat je de gegevens kan verzamelen om je KPI’s te meten.

🔍 Focus op de belangrijkste KPI’s

Voorkom hiermee dat je overweldigd raakt met te veel informatie. 

🧠 Gebruik het SMART-principe 

Zorg ervoor dat je KPI’s voldoen aan de SMART-criteria: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Dat helpt om duidelijke en haalbare doelen te stellen.

🥊 Train je personeel

Het is belangrijk dat ze begrijpen waarom bepaalde KPI’s belangrijk zijn en hoe ze bijdragen aan de algehele bedrijfsdoelstellingen. Dat vergroot het bewustzijn en de betrokkenheid.

📡 Blijf in communicatie

Zorg voor open communicatiekanalen met je teamleden, managers en andere belanghebbenden. Zo zit iedereen op dezelfde golflengte met betrekking tot de doelen en prestatie-indicatoren.

🤸🏽 Last but not least: blijf flexibel

Bedrijfsomstandigheden kunnen veranderen, dus zorg ervoor dat je KPI’s kunt aanpassen wanneer dat nodig is.

“Evalueer dus regelmatig de relevantie en effectiviteit van je KPI’s en acties.”

Nu ben je klaar om jouw acties te verbeteren! Wil je graag meer hulp met je strategische processen, bekijk hier hoe we jou kunnen helpen en maak zeker een afspraak.

Misschien vind je deze topics ook interessant

Website

De impact van User Experience

UX, een echte dealbreaker, en ontdek hier waarom.
Strategie

2-delige merkduurzaamheid is jouw toekomst

We willen allemaal een mooie wereld, maar hoe handelen we ernaar binnen het bedrijf? En hoe zorgen we voor succes op lange termijn?
Social media

Hoe User Generated Content jouw bedrijf vooruit kan helpen

Laat jouw klanten mee het verhaal van jouw merk vertellen.
seo target
Website

3 tips om beter te scoren op SEO

Een hogere plaats in de zoekmachine én een prettige ervaring voor jouw lezers? Met SEO check je ze beide af!
Strategie

Daarom is het belangrijk om een business model op te stellen

Een business model. Wat is dat? Hoe helpt het me? En hoe begin ik eraan? Logische vragen die in deze blog een antwoord krijgen.
Evergreen Content
Website

Wat is evergreen content en wat kan je ermee doen?

Wil jij lang relevant en waardevol blijven met je merk? Dan is evergreen content jouw goede vriend!
Sales

De relatie tussen marketing en sales

Marketing en sales, waar liggen de verschillen en hoe zijn ze elkaars beste vriend?
pijl
Strategie

Customer Journey Mapping: Het Optimaliseren van de Klantreis

Het succes van een bedrijf staat of valt met de tevredenheid van zijn klanten.
Sales

Sales funnel supercharged: Boost jouw conversies!

Het doel: de reis van je klant zo makkelijk mogelijk maken!
phone with tiktok
Social media

7 tips om je bedrijf op TikTok te lanceren

Zijn waar je doelgroep is? TikTok is the place to be!