Case: La Cambre

Hoe verhoog je je websitebezoeken met 37,6% via sociale media?

Het bier van La Cambre heeft een rijke geschiedenis die geworteld is in de geschiedenis van de gelijknamige abdij, die al eeuwenlang bekend staat om haar brouwtradities. Sinds 2021 wordt La Cambre gebrouwen door brouwerij Het Anker in Mechelen. Het Anker lanceerde twee nieuwe bieren onder het merk La Cambre.

Doel van het project

project­complexiteit

  • De Belgische biermarkt is zeer competitief en het is niet gemakkelijk om naam te maken. Bovendien is de vraag naar bier, ondanks de traditionele belangstelling van Belgen en toeristen voor deze drank, seizoensgebonden, met een piek in de warmere maanden. Dat vereist flexibiliteit in planning en promotie.​​
  • In juli 2023 was marketingbedrijf CIRCLE al één jaar actief voor Het Anker toen het in zee ging met La Cambre. In deze periode werden nieuwe bieren uitgebracht en van een nieuw etiket voorzien. Er was echter weinig promotie via sociale media, dus CIRCLE moest vanaf nul een digitale promotiestrategie ontwikkelen voor Instagram en Facebook.​​
  • Het brandbook van het merk had geen grote selectie afbeeldingen, dus het werken aan opvallende templates was een echte uitdaging voor de ontwerpers. Bovendien had het merk ten tijde van de lancering van de campagne een beperkt aantal afbeeldingen. We moesten dus origineel zijn om genoeg beeldmateriaal te hebben. ​

Project Lead Aitana aan het woord

De biersector is een verzadigde markt met veel concurrentie. Communicatie over biermerken moet de status van de koper bevestigen en zijn levensstijl weerspiegelen. Traditioneel bestaat de grootste doelgroep uit mannen. We hebben een consumentenportret opgesteld en op basis daarvan een contentplan opgesteld voor sociale media.

De Resultaten

conversies naar de website
+ 0 %

Hoe hebben we het gedaan?

marktonderzoek

Om inzicht te krijgen in de markt voerden we verschillende onderzoeken en enquêtes uit, waaronder gesprekken met zowel zytologen als eindgebruikers. Na een uitgebreide marktstudie hebben we besloten om content in het Frans en Nederlands te publiceren voor een lokaal publiek. Voorheen was Engels de voertaal.
1

Rubricatie

Om onze volgers meer boeiende en informatieve content te kunnen bieden, hebben we onze posts onderverdeeld in zes categorieën: bier in de kijker, brouwerijbezoek, food pairing, weetje, infographic en review. Deze aanpak zorgt ervoor dat onze lezers bij elke post nieuwe informatie krijgen,. Bovendien creëren we op die manier samenhang, wat helpt om hun aandacht en betrokkenheid vast te houden.
2

Contentplan en implementatie

Een belangrijke stap is het maken van een contentplan dat is afgestemd op de doelstellingen van de marketingfunnel. Op basis daarvan stelden we een contentkalender op. We ontwikkelden aparte sjablonen voor elke categorie om de samenhang en esthetische aantrekkingskracht te waarborgen.
3

Kosten en timing

Klantenfeedback

Thibault Schroven - Marketing Lead Brouwerij Het Anker

“Onze brouwerij produceert onderscheidende nicheproducten die een unieke benadering van marketing vereisen. We zijn blij met CIRCLE als partner om de consumentenbasis van La Cambre uit te breiden. We zien de tastbare resultaten van deze samenwerking in groeiende websitebezoeken.”

Klaar om je websitebezoeken te verhogen via social media?

Start vandaag nog met het boosten van jouw zaak.