E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij e-mail wordt gebruikt om commerciële berichten naar een doelgroep te sturen. Vaak zijn het nieuwsbrieven die je naar je abonnees stuurt om hen op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen, aanbiedingen of ander relevant nieuws.
Een van de voordelen van e-mailmarketing is dat je je doelgroep kan segmenteren en zo de juiste content naar de juiste klant kan sturen. Daarnaast zijn er verschillende platformen die je nuttige statistieken kunnen bieden, zoals de open rates, click-through rates en conversieratio’s. Zo kan je als marketeer gemakkelijk een A/B-testing doen en zien welke versie het meest effectief is.
E-mailmarketing: de voordelen
Maar efficiëntie is niet het enige pluspunt! Ontdek nog 6 andere voordelen van e-mailmarketing.
- Doordat je waardevolle informatie deelt en feedback verzamelt, bouw je aan een relatie met je prospect of klant.
- Het vergroot je merkbekendheid door de consistente aanwezigheid in hun mailbox.
- Door de juiste acties aan je lezers te vragen, verhoog je in een mum van tijd de betrokkenheid.
- Daarnaast is dit een ideale manier om creatief om te gaan met beperkte marketingbudgetten.
- Bovendien is de mogelijkheid tot automatisering en personaliseren handig meegenomen.
- Het kan je websitebezoeken aanzienlijk verhogen.
Jammer genoeg is niets enkel rozengeur, maar zijn er ook een aantal beperkingen aan deze manier van marketen.
- Veel concurrentie in de mailbox
- Toestemming nodig
- Kans om als spam te worden gezien
Maar geen zorgen, er zijn zeker manieren om deze aspecten toch zo veel mogelijk te omzeilen.
11 tips voor een geslaagde e-mailmarketing
Hoe ga je dan doeltreffend aan de slag? Hier volgen een aantal tips om van jouw e-mailmarketing een succesverhaal te maken.
😍 Bouw een kwalitatieve e-maillijst op
Verzamel toestemming van mensen voordat je ze toevoegt aan je e-maillijst. En gebruik een dubbele opt-in om ervoor te zorgen dat enkel geïnteresseerden jouw mails ontvangen.
📨 Personaliseer je e-mails
Het is erg makkelijk om de namen van je ontvangers te gebruiken en het komt veel persoonlijker over. Gebruik ook hun andere gegevens, zoals aankoopgeschiedenis of gedragsgegevens, om je content aan je ontvanger aan te passen.
📣 Zorg voor een overtuigende onderwerpregel
Laat het aansluiten bij de mailinhoud en wek nieuwsgierigheid, want op basis van deze zin wordt gekozen of je mail opengaat of niet. Om te voorkomen dat je als spam wordt gezien, vermijd je liefst overdreven hoofdletters of uitroeptekens. Wat wel helpt zijn oneven cijfers, kortingscodes of het woord ‘korting’ vermelden in het onderwerp.
📱 Mobile first
Je hoorde het zeker al, maar mobielvriendelijke content is van uiterst belang. Het gebruik van smartphones stijgt alsmaar dus optimaliseer je mails ook voor dit formaat. Je kan de responsiviteit van je e-mails testen op verschillende schermformaten, dan weet je zeker of je lezer een mooi ontwerp ontvangt.
↔️ Denk aan KISS
Keep it Short and Simple, dat is een gekende zin in de marketing. De lezer vandaag de dag heeft nu eenmaal een korte aandachtspanne en klikt snel door. Houd daarom je e-mails beknopt en gericht op de belangrijkste boodschap. Help visueel door duidelijke en scanbare knoppen en subknoppen te voorzien.
🖱️ Duidelijke call-to-action (CTA)
Om de kans van doorklikken te verhogen, maak je duidelijke en aantrekkelijke CTA’s. Gebruik krachtige taal om je lezer actie te laten ondernemen.
“Hou je e-mails beknopt en gericht op de belangrijkste boodschap.”
🔎 Test verschillende elementen
Zoals eerder aangehaald, is het bij e-mailmarketing mogelijk om A/B-testen uit te voeren, dus neem deze kans. Dit kan op verschillende elementen van je mail, zoals onderwerpregels, afbeeldingen, CTA’s en verzendtijden. Analyseer de resultaten en blijf je strategie optimaliseren op basis van wat het beste presteert.
🔁 Automatiseer specifieke campagnes
Bespaar tijd en moeite en implementeer automatisering. Denk aan automatische welkomstmails, verlaten winkelwagen-e-mails, verjaardagsaanbiedingen en andere campagnes die relevant zijn in jouw segment.
📊 Meet en analyseer prestaties
Laat statistieken zoals open rates, click-through rates, conversieratio’s en bounce rates je helpen om de prestaties van je campagnes te verhogen. Analyseer ze om inzicht te krijgen in wat werkt en wat niet.
⏰ Houd rekening met timing
Test verschillende verzendtijden en -dagen om te ontdekken wanneer je doelgroep het meest betrokken is.
🖥️ Optimaliseer je landingspagina’s
Last but not least, als je je lezer overtuigde om door te klikken naar je site, zorg dan dat ze het de moeite vinden. Zorg dat de content en het gevoel mooi aansluit bij de inhoud van je mail, want zo blijven je prospecten langer op je site en volgen er hopelijk conversies.
Voilà, nu ben je klaar om zélf aan de slag te gaan! Wij wensen je alvast veel succes, en aarzel niet om CIRCLE te contacteren voor hulp! Lees hier meer over hoe wij jouw communicatie naar een hoger niveau kunnen tillen.
Lees hier hoe wij e-mailmarketing al succesvol bij verschillende ondernemingen uitrolden.