Case: La cambre

Hoe verhoog je je websitebezoeken met 37,6% via sociale media?

Het bier van La Cambre heeft een rijke geschiedenis die geworteld is in de geschiedenis van de gelijknamige abdij, die al eeuwenlang bekend staat om haar brouwtradities. Sinds 2021 wordt La Cambre gebrouwen in brouwerij Het Anker in Mechelen. Het Anker heeft twee nieuwe lichte bieren gelanceerd onder het merk La Cambre.

Doel van het project

project­complexiteit

  • De Belgische biermarkt is zeer competitief en het is niet gemakkelijk om naam te maken. Bovendien is de vraag naar bier, ondanks de traditionele belangstelling van Belgen en toeristen voor deze drank, seizoensgebonden, met een piek in de warmere maanden. Dit vereist flexibiliteit in planning en promotie.​​
  • In juli 2023 was marketingbedrijf CIRCLE al 1 jaar bezig met het merk La Cambre toen het in zee ging met Het Anker. In deze periode werden nieuwe bieren uitgebracht en van een nieuw merk voorzien. Er was echter weinig promotie via sociale media, dus CIRCLE moest vanaf nul een digitale promotiestrategie ontwikkelen voor Instagram en Facebook.​​
  • Het brandbook van het merk had geen grote selectie afbeeldingen, dus het werken aan opvallende templates was een echte uitdaging voor de ontwerpers. Bovendien had het merk ten tijde van de lancering van de campagne een beperkt aantal afbeeldingen. We moesten dus origineel zijn om genoeg beeldmateriaal te hebben. ​

Project Lead Aitana aan het woord

In de omstandigheden van een verzadigde markt en een hoge concurrentie is de reden om een merk te kiezen onder andere de mate waarin het “in lijn” is, in welke mate het resoneert met de innerlijke wereld, het wereldbeeld, de levenswaarden van een persoon. Communicatie over biermerken moet de status van de koper bevestigen en zijn/haar levensprioriteiten weerspiegelen.

Traditioneel is de belangrijkste doelgroep in de categorie “bier” mannen. We hebben een consumentenportret opgesteld en op basis daarvan een hypothese voorgesteld voor de ontwikkeling van sociale netwerken.

Aitana Gil - Allround Marketeer CIRCLE

De Resultaten

Aantal conversies naar de website
+ 0 %
Aantal volgers (6 maanden)
+ 1 %

Hoe hebben we het gedaan?

Het marktonderzoek

Om inzicht te krijgen in de markt voerden we verschillende onderzoeken en enquêtes uit, waaronder gesprekken met zowel zytologen als eindgebruikers. Na een uitgebreide marktstudie hebben we besloten om content in het Frans en Nederlands te publiceren voor een lokaal publiek (voorheen werd social media in het Engels gevoerd).
1

Rubriekatie

Om onze volgers meer boeiende en informatieve inhoud te kunnen bieden, hebben we onze posts onderverdeeld in zes verschillende rubrieken: Bier in de kijker, Brouwerijbezoek, Een paar gerechten, Feitje, Infographic en Citaat. Deze aanpak zorgt ervoor dat onze lezers bij elke post nieuwe informatie en emoties krijgen, wat helpt om hun aandacht en betrokkenheid vast te houden.
2

Contentplan en implementatie

Een belangrijke stap is het maken van een contentplan dat is afgestemd op de doelstellingen van de marketingfunnel. We ontwikkelden aparte sjablonen voor elk onderdeel om de samenhang en esthetische aantrekkingskracht te waarborgen.
3

Kosten en timing

De totale kosten voor het onderhouden van sociale netwerken variëren afhankelijk van het aantal taken dat erbij komt kijken. Het kan gaan om het maken van een contentplan en het uitvoeren van lopende activiteiten zoals het schrijven van posts en publicaties volgens een vooraf bepaalde communicatiestrategie. Het kan ook gaan om het herzien van de huidige strategie, het uitvoeren van marktonderzoek, het herzien van creatives en het organiseren van foto- en videoshoots.

Klantenfeedback

Thibault Schroven - Marketing Lead Brouwerij Het Anker

“Onze brouwerij produceert onderscheidende nicheproducten die een unieke benadering van marketing vereisen. We zijn blij met CIRCLE marketing als partner om de consumentenbasis van La Cambre uit te breiden. We zien de tastbare resultaten van deze samenwerking in het groeiende aantal volgers op social media en de toegenomen verkoop.”

Klaar om jouw sales via social media te beginnen genereren?

Start vandaag nog met het boosten van jouw zaak.